Заняття з елементами тренінгу на тему: «Комунікативна культурапедагога – запорука успіху»

Заняття з елементами тренінгу на тему:
Мета:
 - створити умови для розвитку комунікативної культури педагогів:
- ознайомити з базовими положеннями теорії спілкування;
- формувати навички ефективної взаємодії;
- розвинути комунікативні вміння за допомогою ігрових методів навчання.
Завдання:
-         відпрацювати навички переконання
-         розвинути вміння знаходити підхід до людей
-         навчити ефективним способам спілкування
Обладнання: магнітна дошка, магніти, роздруковані правила тренінгового зняття, роздруковані провила комунікації з дітьми,
Час проведення: 90 хвилин.
Спілкування в умовах соціально-психологічного тренінгу будується на наступних правилах:
 - «Тут і тепер» — розмова про те, що відбувається в групі в кожен конкретний момент; виключення загальних, абстрактних міркувань.
  - «Персоніфікація висловлювань» — відмова від знеособлених суджень типу "як правило, ми думаємо", "деякі тут вважають" і т.п., заміна їх адресними: "я вважаю", "я думаю".
- «Акцентування мови почуттів» — уникання оцінкових суджень, їх заміна описом власних емоційних станів (не "ти мене образив", а "я почуваюся ображеним, коли ти..."
 - «Активність» — включеність в інтенсивну міжособистісну взаємодію кожного з членів групи, дослідницька позиція учасників.
 - «Довірливе спілкування» — відвертість, відкрите вираження емоцій і почуттів.
- «Конфіденційність» — рекомендація не виносити зміст спілкування, яке розвивається в процесі тренінгу, за межі групи.
Хід заняття:
Вправа 1: Притча «Про рай і пекло»
Мета: підготувати аудиторію до теми та проведення тренінгу.
Час виконання: 10 хвилин
Одного разу мудрець попросив Господа показати йому рай і пекло. Господь відвів мудреця до приміщення, де нестерпно страждали голодні люди. Посеред кімнати стояв великий казан зі смачною кашею. Люди мали ложки, але вони були довші за руки, і жоден не міг втрапити ложкою до рота. «Так, це справжнє пекло» - подумав мудрець.
Потім вони зайшли до іншого приміщення, де всі були ситі й веселі, хоча там стояв такий самий казан, а люди мали такі ж самі довгі ложки.
Що ж робило життя цих людей райським? (Люди годували одне одного)
Вправа 2: Очікування
Мета: Визначити очікування учасників від тренінгу.
Метод: Індивідуальна робота, обговорення в колі.
Час виконання:10 хвилин.
Опис вправи:
 1. Запропонуйте учасникам за правилом добровільності, по колу сказати: “Від сьогоднішнього тренінгу я очікую…”
2. Обговоріть для чого визначати мету та очікування на початку справи.
Нотатки для тренера: Виконання вправи учасник має починати добровільно.  Краще, коли тренер не говорить першим. Важливо, щоб учасники проговорювали всю фразу: “Від сьогоднішнього дня я очікую…”
Вправа 3: «Що нас об’єднує»
Мета: об’єднати членів тренінгової групи, сприяти позитивному настрою.
Метод: фронтальна робота
Час виконання: 10 хвилин.
Опис вправи: Ведучий зачитує твердження, а той до кого воно відноситься  піднімається.
-                встаньте ті, хто має темне волосся;
-                встаньте ті, хто почав свій ранок з кави;
-                встаньте ті, хто має сина;
-                встаньте ті, хто має доню;
-                встаньте ті, чиє прізвище починається на літеру «С»;
-                встаньте ті, у кого є родичі старше 70  років;
-                встаньте ті, хто сьогодні прийшов у спідниці.
-         встаньте ті, хто в дитинстві займався спортом.
Запитання для обговорення:
-                для чого ми виконували цю праву?
-                що вона для нас відкрила?
Підсумок: Пам’ятаймо: всі ми люди, всі ми живемо в одній країні, одному місті, всі ми ходили в школу. У всіх нас більше схожого, ніж відмінного, і всі ми залежимо один від одного.
Вправа 4: «Так»
Мета: розвивати почуття емпатії.
Метод: робота в парі.
Час виконання: 10 хвилин.
Опис вправи: група об’єднується і пари. Один з учасників говорить фразу, що вражає його стан, настрій чи відчуття. Інший ставить йому питання, щоб з’ясувати деталі.
Запитання для обговорення:
-  чому ми робили цю вправу?
-   чи важко вам було з’ясувати причини настрою вашого партнера?
-  чи легко було відкритися?
Вправа 5: «Домовитися про зустріч»
Мета: навчитися взаємодіяти, розуміти оточуєчих.
Метод: робота в групі.
Час виконання: 15 хвилин.
Опис вправи: Учасники об’єднуються у групи по троє, розподіляють обов’язки. Один грає роль «глухонімого»: він нічого не чує, не може говорити, у нього розпорядженні  лише зір, жести міміка. Другий – «глухий»: від може говорити і бачити. Третій – «сліпий і німий», від може тільки чути і показувати.
Кожна трійка має домовитися між собою про місце та час майбутньої зустрічі.
Запитання для обговорення:
-                чи вдалося вам порозумітися?
-                що виявилося найскладнішим?
-                що допомогло розуміти інших?
Вправа 6: Дискусія
Мета: узагальнити свої знання про взаємодію
Метод: індивідуальний або груповий.
Час проведення: 10 хвилин.
Опис вправи: кожному учасникові пропонують скласти перелік рис, важливих для ефективного спілкування. Після цього відбувається дискусія: учасники висловлюють аргументи за і проти кожної риси.
Насамкінець складають і записують на дошці узагальнений список рис.
Вправа 7 «Карусель»
Мета: навчитися виражати свої почуття, емоції, стани.
Метод: Фронтальний та парний.
Час проведення: 15 хвилин.
Опис вправи: учасники розташовуються за принципом каруселі: стають обличчям одне до одного, утворивши два кола – внутрішнє (нерухоме) й зовнішнє (рухоме). Завдання – вступити в контакт з людиною, що стоїть навпроти, підтримати розмову й попрощатися. За сигналом тренера учасники із зовнішнього кола зміщується на одну позицію за годинниковою стрілкою. Такі чином утворюються нові пари для спілкування.
Ситуації для спілкування:
-                перед вами людина, яку ви добре знаєте, але довгий час не бачили. Ви раді зустрічі.
-                перед вами дитина, яка гірко плаче. Втіште її.
-                перед вами малюк, що замкнутий в собі. «Розговоріть» його.
-                перед вами дитина, яка чогось злякалася. Заспокойте її.
-                перед вами малюк, який голосно сміється. повеселіться разом з ним.
Запитання для обговорення:
-         навіщо ми проводили дану вправу?
-         чи легко вам було взаємодіяти?
-         чи легко вам було переключатися на різні ролі та стани?
Вправа 8 «Правила комунікації з дітьми»
Мета:  надати інформації про головні правила взаємодії педагога з дітьми.
Час проведення: 5 хвилин.
Опис вправи: заздалегідь приготовані правила, роздати членам тренінгу. Бажаючі можуть зачитати правило. які їм випало.
-                Поважайте кожну дитину, намагайтеся зрозуміти її почуття, психічний стан, мотиви поведінки.
-                Створюйте у розмові з вихованцем атмосферу довіри: дивіться в очі, реагуйте на його висловлювання – схвальним кивком, підбадьорливою усмішкою.
-                Постійно стежте за правильністю свого мовлення.
-                Вживайте пестливі іменні звертання, ввічливі слова.
-                Віддавайте перевагу мовленнєвим конструкціям прохання та пропозиції замість наказових форм.
-                Частіше ставте дітям запитання, цікавтеся їхньою думкою.
-                Будьте коректними в міміці та жестах (не перегравайте і не забувайте про них)
-                Учіться бачити себе очима дитини.
-                Будьте щирими і правдивими.
-                Формуйте правильні запитання.
-                При спілкуванні з дітьми висловлюєте власні почуття.
-                Під час спілкування з дитиною підтримуйте зоровий контакт
-                Нехай ваші розмови будуть короткими.
-                Будьте відкритими.
-                Під час розмови «включайте» активне слухання (кивайте, усміхайтеся, реагуйте на слова дитини)
-                Не засуджуйте поведінку дитини, а намагайтеся зрозуміти.
-                Не «піднімайте» голос на дитину
-                Поважайте думку кожної дитини.
Вправа 9 «Віночок побажань».
Мета: Підсумувати результати власної участі в роботі. Закріпити емоційне піднесення.
Час виконання:10–15 хвилин.
Опис вправи: По черзі всі присутні кладуть свою руку на плече людини поряд і дарують ті знання й враження, які винесли з тренінгу.
Після того, як коло замкнеться, тренер може сказати, що опускаючи руки, це коло не розривається, всі присутні приєднуються до великого кола тих, хто вже пройшли наші тренінги. Що наше коло може дати нам підтримку в складну хвилину.
Вправа 10: «Очікування»
Мета: дізнатися чи отримали члени тренінгу емоції, враження, які записали та озвучили  на початку тренінгу.
Час виконання: 5 хвилин.
Опис  вправи: учасники зачитують очікування, які записали на початку тренінгу, якщо очікування справдилися, то учасник прикріплює його на дошці.


-                Постійно стежте за правильністю свого мовлення.
-                Вживайте пестливі іменні звертання, ввічливі слова.
-                Віддавайте перевагу мовленнєвим конструкціям прохання та пропозиції замість наказових форм.
-                Частіше ставте дітям запитання, цікавтеся їхньою думкою.
-                Будьте коректними в міміці та жестах (не перегравайте і не забувайте про них)
-                Учіться бачити себе очима дитини.
-                Будьте щирими і правдивими.
-                Формуйте правильні запитання.
-                При спілкуванні з дітьми висловлюєте власні почуття.
-                Під час спілкування з дитиною підтримуйте зоровий контакт
-                Нехай ваші розмови будуть короткими.
-                Будьте відкритими.
-                Під час розмови «включайте» активне слухання (кивайте, усміхайтеся, реагуйте на слова дитини)
-                Не засуджуйте поведінку дитини, а намагайтеся зрозуміти.
-                Не «піднімайте» голос на дитину
-                Поважайте думку кожної дитини.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ЗВІТ про проведення «Тижня толерантності» у 2017-2018 н. р. практичним психологом ДНЗ

ПЛАН проведення «Тиждень толерантності» в ДНЗ з 13.11.17 по 17.11.17 рр.

ПЛАН проведення «Тиждень психології» в ДНЗ