Застосування ґендерного підходу під час організації основних видів діяльності дошкільників

Консультація для вихователів на тему:
«Застосування ґендерного підходу
під час організації основних видів діяльності дошкільників»

Чи пам’ятаєте людина, у якому віці почала усвідомлювати себе хлопчиком чи дівчинкою? Психологи стверджують, що процес ґендерної ідентифікації починається буквально з моменту народження дитини. Формування психологічної статі дитини залежить не лише від біологічного чинника, а й від соціального середовища, у якому вона розвивається. Сім’я завжди була і буде першим соціальним середовищем, яке визначає ціннісні орієнтації дитини.
Як правило, під впливом близьких родичів дитина усвідомлює, яким має бути хлопчик, а якою – дівчинка, чим вони мають цікавитися, якій діяльності віддавати перевагу. Така дитина отримує на майбутнє орієнтири щодо виконання у житті певної статевої ролі – чоловічої чи жіночої.     
Окрім сім’ї, на формування ціннісних орієнтирів дитини впливають заклади освіти, групи однолітків, відповідні засоби масової інформації.    
У перші роки життя дитини на розвиток її особистості значний вплив має соціальне середовище дошкільного закладу. Саме у ньому дитина починає розширювати свій досвід, ознайомлюватися з культурою і пануючим у суспільстві етичними нормами, «приміряє» їх до себе, випробовує їх у відносинах з однолітками і дорослими. У психології це «вростання у життя» отримало назву соціалізація.    
Підготовку дітей до виконання свого життєвого призначення, різних соціальних ролей – мужнього сина, турботливої доньки, доброго брата чи сестри, онука чи онучки, надійного друга чи подруги – треба починати з раннього віку, коли починає формуватися особистість.    
Метою ґендерного виховання є:
 • формування правильного розуміння ролі чоловіка і ролі жінки у суспільстві;
 • формування моделі поведінки статі;
• прищеплення культури взаємовідносин статей.
З огляду на це перед педагогами дошкільного закладу стоять такі завдання щодо ґендерного виховання дошкільників :
• виховувати  у дітей стійкий інтерес і позитивне ставлення до себе як об’єкта пізнання;
• поглиблювати знання про розподіл усіх людей на чоловіків і жінок, про зміст поняття «хлопчик» , «дівчинка», сприяти статевій ідентифікації;
• формувати  здорове ставлення дітей до статевих відмінностей, до народження дитини;
• правильно і компетентно реагувати на прояви сексуального розвитку дітей різних статей;
• підтримувати фізичне і психологічне здоров’я дітей, радість світосприйняття, оптимістичне ставлення до навколишнього світу;
• виховувати стійкий інтерес і позитивне ставлення до рідних, близьких, значимих для дитини людей, бажання бути приємними партнерами у спілкуванні з ними;
• розвивати уявлення про себе та інших людей як про осіб фізичних і соціальних – зі своїми недоліками, типовими й індивідуальними особливостями;
• створювати умови для набуття досвіду відносин з навколишнім світом у цілому і світом людей зокрема;
• стимулювати самостійність, уміння здійснювати мотивований вибір, віддавати комусь/ чомусь перевагу;
• розвивати емпатію  як якість особистості – вміння відчувати і розпізнавати стан і настрій людей, поводитися відповідно до них, керувати  своїми емоціями і поведінкою;
• збагачувати знання про свою сім’ю, рід, сімейні реліквії, традиції;
• ознайомлювати з основними функціями сім’ї як психологічної групи і соціального інституту;
• ознайомити з розмаїттям соціальних ролей, їх особливостями, виховувати позитивне ставлення до різних соціальних ролей та розуміння необхідності їх існування;
• закладати основи виконання відповідних своїй статі соціальних ролей;
Найбагатший досвід взаємодії з однолітками різної статі діти набувають у дошкільному закладі. І саме вихователі мають створити оптимальні умови для формування у дітей адекватної статево-рольової поведінки, за допомогою застосування ґендерного підходу під час організації основних видів діяльності дошкільників
Організація пізнавальної діяльності.
Специфіка пізнавального розвитку дівчаток і хлопчиків потребує диференційованого підходу до них під час організації пізнавальної діяльності. Так, у хлопчиків зазвичай переважає зорове сприймання, у дівчаток – слухове.
Дівчатка потребують детальнішого пояснення завдань, ніж хлопчики, для яких достатньо лише вказівки щодо принципу їх виконання.
У розвитку просторового мислення , формуванні навичок роботи з конструктором хлопчики зазвичай випереджають дівчаток. Тому доцільно активізувати розвиток просторового мислення у дівчаток під час спільної з хлопчиками конструкторської діяльності.

Під час занять вихователям не слід завжди вимагати повної відповіді від хлопчиків: у них швидкість мовлення (кількість слів, промовлених за одиницю часу) менша, ніж у дівчат. Не варто також вимагати від хлопчиків під час відповіді дивитися в очі педагогу. Адже це «жіночий» тип поведінки. Дівчатка зазвичай дивляться в очі педагогу, не відволікаються, кивають головою, шукають підтвердження правильності своєї відповіді, а хлопчики – дивляться вниз або в сторону, шепочуть собі під ніс, але це не означає, що вони не думають і не шукають рішень.
Особливу увагу на заняттях з розвитку мовлення варто приділяти читанню літературних творів та етичним бесідам за їхнім змістом. Образи героїв не лише мають бути художньо виразними й емоційно привабливими, а й демонструвати полярні еталони поведінки ( боягуз – герой, працьовита – ледача тощо).  Саме зміст художніх творів сприяє формуванню уявлень дітей про ідеали сімейних відносин.
Дуже важливо, щоб вихователь усвідомлював особливості «жіночого» оцінювання дітей. Зазвичай за однакових умов у педагога – жінки хлопчики частіше отримують негативні відгуки, ніж дівчатка. Це може призвести  до формування у хлопчиків заниженої самооцінки. Дівчаткам важливо як (у якій формі, яким тоном) їх оцінили, а хлопчикам – що саме в їхній діяльності було оцінено.
Організація ігрової діяльності
Ґендерний підхід передбачає відповідність методів керівництва іграми їх змісту і специфіці ігрової діяльності дітей різної статі. Необхідно задовольняти потребу  хлопчиків у змаганнях і перемозі. «Перемогла дружба» – це не для них. Хлопчики старшого дошкільного віку потребують ігор, які сприяють становленню мужності. Це ігри з великою кількістю учасників, чіткою ієрархією «домінування – підпорядкування», конкуренцією і високим рівнем підпорядкування спільній меті, застосуванням фізичної сили у боротьбі за лідерство тощо. Дівчаток цікавлять ігри з меншою кількістю учасників, невисоким рівнем підпорядкування спільній меті. Лідерство дівчатка здобувають у перемовинах, а не силою.
Дуже важливий аспект ґендерного підходу до керівництва ігровою  діяльністю дітей – збагачення місту ігор, у яких діти відпрацьовують модель поведінки, що відповідає їхній статі. У таких іграх діти ідентифікують себе з дорослими. Складність у тому, що вихователям – жінкам ближчі ігри сімейно – побутової тематики, у яких роль тата явно недостатня, а у «хлопчачих іграх
(у «індіанців», «у війну» тощо) жінки бачать причину безглуздої біготні, агресивності і ставляться до них негативно. Потрібно намагатися уникати  специфічного ставлення до ігор хлопчиків. Необхідно розповідати і хлопчикам,
 і дівчаткам про суспільні та виробничі сфери зайнятості чоловіків, допомогти усвідомити їх значимість у сім’ї.  Вихователю не слід усуватися від керівництва військовими іграми. Він має розширювати тематику ігор героїчного змісту –
 «Ковбої», «Космонавти», «Богатирі», «Пожежники», «Рятівники» тощо. Саме під час таких ігор хлопчики вчаться бути сміливими, безстрашними, долати труднощі. Роз’яснюючи дітям хід військових і героїчних ігор, слід робити акцент на тому, що персонажі допомагають тим, хто потребує допомоги, захищають Батьківщину.
Організовуючи  спільні ігри, зокрема з сімейно – побутової тематики «Очікуємо гостей», «Сімейний відпочинок за містом» тощо) та ігри – драматизації за сюжетами  казок, слід створювати ситуації, у яких дошкільники матимуть змогу перейнятися переживаннями героїв і співвіднести еталони моральної поведінки у казці зі своєю власною поведінкою. У таких іграх важливо подолати «роз’єднаність»  ігрових угрупувань хлопчиків і дівчаток, які зазвичай виникають через різницю їхніх ігрових інтересів.
Організація спільної трудової діяльності
Організовуючи  спільну трудову діяльність, доцільно об’єднати хлопчиків і дівчаток для виконання достатньо простих доручень, де треба проявити і фізичну силу (хлопчики), і акуратність, ретельність (дівчатка). Поступово діти вчаться самостійно розподіляти між собою трудові операції з урахуванням статі партнера.
Але не слід забувати про індивідуальні нахили та інтереси дітей. Іноді хлопчики із задоволенням і дуже вправно орудують голкою, а дівчатка – молотком, і це не заважає їм у всіх інших ситуаціях виявляти свій «чоловічий» чи «жіночий» тип поведінки.
Отже, завданням вихователів є формування ґендерної компетентності як складової життєвої компетентності дітей дошкільного віку. Розроблення та впровадження у практику роботи ґендерної технології сприяє розширенню ґендерних компетенцій усіх учасників соціокультурної взаємодії – дітей, батьків, вихователів.




Перспективний план роботи з ґендерного виховання
дітей третього року життя

Місяць

Форми роботи
Мета
Вересень
Дидактична гра
«Зустрінемо
новачка»
Формувати у дітей доброзичливе ставлення до інших. Сприяти виявленню інтересу до зовнішнього вигляду однолітків. Учити елементарним способам спілкування
Жовтень
Дидактична гра «Запрошуємо до обіду»
Удосконалювати знання про статево-рольові функції членів сім'ї під час підготовки до обіду. Вчити годувати ляльок, гарно сервірувати стіл, виховувати культуру поведінки за столом. Розвивати уважне та дбайливе ставлення хлопчиків до дівчаток і дівчаток до хлопчиків
Листопад
Дидактична гра «Маленька донечка захворіла»
(для дівчаток)
Учити дівчаток основним прийомам догляду за хворими, які здійснює мама вдома (лікар у лікарні). Формувати чуйне, уважне ставлення до хворих. Закріпити правильне користування деякими лікарськими інструментами відповідно до їх призначення
Дидактична гра «Потяг»
(для хлопчиків)
Сприяти засвоєнню деяких форм поведінки машиніста потягу. Формувати вміння уважно слухати та правильно вимовляти звуки
Грудень
Дидактична гра «Одягнемо доньку (сина) на прогулянку»
Учити дівчаток та хлопчиків відтворювати дії мами (тата), які збирають дітей на прогулянку. Вдосконалювати знання про послідовність одягання і роздягання. Учити правильно називати предмети одягу
Січень
Дидактична гра
«Покупаємо Івасика»
Виховувати у дітей турботливе ставлення до ляльки-«немовляти», викликати бажання доглядати за нею. Учити супроводжувати свої дії забавлянками. Розвивати дитячу фантазію та артистичні здібності
Лютий
Дидактична гра «Чому я можу бігати, купатися...»
Сприяти оволодінню дитиною власним тілом, формувати рухові навички, координацію рухів рук, ніг, тулуба. Формувати образ власного тіла та бажання турбуватися про його чистоту
Березень
Дидактична гра «Тиха година»
Учити дівчаток наслідувати поведінку мами, господині. Удосконалювати вміння та бажання хлопчиків наслідувати дії тата — виготовляти ліжечка. Виховувати дбайливе ставлення до інших та потребу надавати їм допомогу
Квітень
Дидактична гра «Мамині помічники»
Сприяти статевій ідентифікації дітей, формувати прагнення наслідувати стереотип поведінки жінки — господині дому. Виховувати повагу до маминої праці, співчуття до неї, бажання допомогти, звільнити від турбот
Травень
Дидактична гра «Куди їдуть машини»
Формувати у дітей уявлення про різні види транспорту та поведінку водія. Ознайомити з тими видами транспорту, де зазвичай водієм може бути чоловік, а де й жінка. Ознайомлювати з правилами руху транспорту та правилами поведінки пасажирів




Перспективний план з ґендерного виховання
дітей четвертого року життя

Місяць
Тиждень
Форми роботи
Мета
Вересень
Перший
Дидактична гра «Крихітка моя маленька»
Виховувати турботливе ставлення до немовлят та вчити правильно поводитися з ними. Розвивати здатність дівчинки любити, бути лагідною, дбайливою, чуйною. Формувати у хлопчиків уявлення про чоловіка як опору сім'ї, потребу надавати ближнім допомогу. Збагачувати словник дітей пестливими словами
Другий
Дидактичні ігри «Дівчинко, яка ти?» «Хлопчику, який ти?»
Сприяти усвідомленню поділу дітей на хлопчиків та дівчаток, дати уявлення про те, що хлопчик відрізняється від дівчинки іменем, одягом, зачіскою. Активізувати слова «довгі коси», «коротке волосся», слова — імена дівчаток та хлопчиків. Виховувати доброзичливе ставлення дівчаток до хлопчиків та хлопчиків до дівчаток
Третій
Дидактична гра «Зустріч з новачком»

Продовжувати формувати доброзичливе ставлення до інших. Сприяти виникненню інтересу до зовнішнього вигляду однолітків і свого власного. Спонукати до привітної взаємодії з однолітками. Розвивати вміння налагоджувати взаємовідносини між хлопчиками та дівчатками
Четвертий
Дидактична гра «Мотрійчині подружки»
Сприяти усвідомленню того факту, що статева належність із віком не змінюється, а людина лише дорослішає: дівчинка — дівчина — жінка — бабуся
Жовтень
Перший
Дидактична гра «Кімната для улюбленої доньки (сестрички)»
Учити хлопчиків брати на себе найскладнішу і найважчу роботу в облаштуванні кімнати, а дівчаток — створювати затишок. Закріплювати вміння у побуті та під час праці розрізняти і використовувати предмети відповідно до їхнього призначення
Другий
Дидактична гра «Водичко, водичко, вмий моє личко»
Закріплювати звичку до чистоти тіла та охайності. Формувати уявлення про гігієну статевих органів. Викликати у дітей прагнення дбати про себе
Третій
Дидактична гра «Запрошуємо до обіду»
Закріпити статево-рольові функції членів сім'ї під час підготовки до обіду та під час їди. Учити годувати ляльок, гарно сервірувати стіл. Прищеплювати навички культурної поведінки за столом. Формувати уважне та дбайливе ставлення хлопчиків до дівчаток і дівчаток до хлопчиків
Четвертий
Дидактична гра «Все підготовлено для гостей»
Поглибити знання хлопчиків і дівчаток про способи та послідовність сервірування столу для сніданку, обіду, вечері. Закріпити знання про особливості таких жіночих професій, як вихователь або няня. Удосконалювати вміння годувати менших (ляльку). Виховувати старанність, прагнення до взаємодопомоги
Листопад



Листопад
Перший
Дидактична гра «Тиха година»
Продовжувати вчити дівчаток наслідувати поведінку мами, господині. Закріплювати вміння та бажання хлопчиків наслідувати дії тата – виготовляти ліжка. Виховувати дбайливе ставлення до інших та потребу взаємодопомоги
Другий
Дидактична гра «Одягнемо доньку (сина) на прогулянку»
Учити дівчаток відтворювати дії мами, няні, виховательки, які збирають дітей на прогулянку. Закріплювати знання про послідовність одягання та роздягання. Учити правильно називати одяг для різних сезонів, вживати узагальнюючі слова «одяг», «взуття»
Третій
Дидактична гра «Маленька донечка (лялька) захворіла»
Учити дівчаток основним прийомам догляду за хворими, які здійснює мама вдома (лікар у лікарні). Формувати чуйне, уважне ставлення до хворих. Закріпити вміння правильно користуватися деякими лікарськими інструментами
Четвертий
Дидактична гра «Мамині помічники»
Учити дівчаток брати на себе відповідну статеву роль – господині дому. Виховувати у дітей повагу до маминої праці, співчуття до неї, бажання допомагати, звільнити від турбот
Грудень
Перший
Дидактична гра «Потяг»
Продовжувати формувати у хлопчиків певні форми поведінки чоловіків, зокрема дії робітника-ремонтника потягу
Другий
Дидактична гра «Куди ідуть машини? »
Формувати у хлопчиків та дівчаток рольові дії водія, закріплюючи при цьому знання різних видів транспорту. Уточнювати уявлення про те, який транспорт зазвичай водять лише чоловіки, а в якому водієм може бути й жінка. Ознайомлювати з правилами поведінки пасажирів у транспорті та правилами дорожнього руху
Третій
Дидактична гра «Хто швидше пливе?»
Формувати у хлопчиків рольову поведінку працівників водного транспорту. Закріпити уявлення про те, який вигляд мають човни, теплоходи, як вони переміщуються. Виховувати чемність у спілкуванні з дівчатками-пасажирами.
Четвертий
Дидактична гра «Як справжні будівельники »
Формувати рольову поведінку чоловіків та жінок будівельників та водіїв вантажних машин. Удосконалювати вміння дітей порівнювати і добирати предмети за кольором та розміром. Закріплювати навички конструювання нескладних будівель із відповідного матеріалу. Привчати дівчаток і хлопчиків колективно, дружно виконувати завдання
Січень
Перший
Дидактична гра «Ми збираємось у гості»
Прищеплювати навички культури поведінки та виховувати такі риси, як організованість, охайність. Сприяти присвоєнню дітьми оцінки «Я вихований хлопчик», «Я гарна дівчинка». Активізувати словник дітей словами привітання, поздоровлення з днем народження тощо
Другий
Дидактична гра «Годування ляльки обідом»
Виховувати у дівчаток бажання наслідувати прості дії господині, давати змогу відчути свою причетність до жіночих статево- рольових стандартів. Закріпити знання дітей про овочі та фрукти, призначення посуду. Вправляти дітей у вживанні дієслів минулого часу в утішці «Пальчик»
Третій
Розповідь вихователя про працю дорослих, зокрема водія, кухаря, помічника вихователя
Формувати уявлення про те, що дорослі люди мають професію, роботу. Ознайомити з конкретними діями, які супроводжують працю дорослих жінок і чоловіків різних професій, зокрема таких, як водій, помічник вихователя, кухар. Виховувати бажання наслідувати дії дорослих
Четвертий
Бесіда на тему «Тато, мама, я — ось і вся моя сім'я»
Сприяти усвідомленню своєї соціальної ролі у сім'ї (донька, син, онука, онук). Виховувати тепле й турботливе ставлення до членів своєї родини

Лютий


                    
       
Лютий
Перший
Дидактична гра «Будуть руки працьовиті»
Формувати стереотипи чоловічої та жіночої поведінки у трудовій діяльності. Закріпити назви пальчиків, знання дітей про догляд за руками. Розвивати моторику пальців. Виховувати культуру взаємин між хлопчиками та дівчатками
Другий
Дидактична гра «Забавлянки для братика Іванка»
Ознайомлювати з обрядами та звичаями, пов'язаними з доглядом за немовлям. Розширювати знання про український фольклор та вчити використовувати його на практиці. Формувати ігровий досвід догляду за немовлям відповідно до соціальних ролей дорослих
Третій
Створення ігрових ситуацій «Наші гарні вчинки»
Формувати доброзичливе ставлення до рідних і близьких, здатність помічати гарні вчинки, засвоювати правила спілкування у родині: з батьками, бабусею, дідусем, братиком, сестричкою. Сприяти набуттю хлопчиками та дівчатками досвіду статево- рольової поведінки у родині
Четвертий
Роздуми дітей на тему «Я – хлопчик. Я – дівчинка. Чи подобається це мені». Спільне обговорення статевих відмінностей та переваг
Виховувати позитивне ставлення до своєї статі. Закріпити уявлення про статеву належність кожної дитини, орієнтуючись на її зовнішність. Підвести дітей до розуміння, що і у дівчинки, і у хлопчика приваблива зовнішність, але дівчатка можуть більше себе прикрашати (бантики, стрічки тощо)



Березень




Березень
Перший
Дидактична гра «Навчимо ляльку мити посуд»
Учити дівчаток наслідувати поведінку жінки у родині, зокрема мами, а хлопчиків — допомагати жінці (мамі). Збагатити словник дітей словами, що означають назву столового та кухонного посуду: глибока та мілка тарілка, ніж, виделка, склянка, кухоль, сільничка, серветниця тощо. Формувати навички користування посудом, бажання тримати його у чистоті
Другий
Дидактична гра «Дуже маму я люблю»
Учити висловлювати свої почуття до мами, розповідати та слухати про мамину любов, турботу, ласку. Виховувати бажання зробити матусі щось приємне. Продовжувати вчити хлопчиків добре ставитися до дівчаток та бачити в них майбутню маму, жінку. Збагачувати словник згідно з темою, вчити відповідати на запитання за змістом картинки. Виховувати любов до мами та бажання наслідувати її найкращі риси
Третій
Дидактична гра «Мамині помічники»
Сприяти статевій ідентифікації дітей, формувати прагнення наслідувати стереотип поведінки жінки чи чоловіка — господині чи господаря дому. Вчити цінувати хатню працю дорослих, брати на себе певні обов'язки. Виховувати повагу до маминої праці, співчуття до неї, бажання звільнити маму від турбот
Четвертий
Читання оповідання Тетяни Білецької «Розмова доні з мамою»
Учити дівчаток приділяти увагу своїй зовнішності, зокрема не лише зачісці та одягу, а й чистоті тіла. Ознайомлювати з гігієною окремих частин тіла
Квітень
Перший
Дидактична гра «Чому я можу бігати, купатися...»
Удосконалювати у дітей навички володіння власним тілом. Розвивати координацію рухів. Продовжувати формувати уявлення про власне тіло та виховувати бажання турбуватися про його чистоту, зокрема про чистоту статевих органів
Другий
Дидактична гра «Подорож за калачами» (для дівчаток)
Ознайомити дітей з різними фольклорними жанрами, які використовують у народній педагогіці. Удосконалювати вміння виконувати таку соціальну роль матері, як догляд за немовлям: забавляти, заспокоювати, жаліти, співчувати, пригощати...
Третій
Дидактична гра «Ми вчимося доглядати за своїм волоссям та гребінцем»
Виховувати позитивне емоційне ставлення до себе. Удосконалювати вміння доглядати за своїм волоссям. Формувати навички користування гребінцем і догляду за ним. Учити чистити щіткою і мити водою свій гребінець
Четвертий
Дидактична гра «Мій перший віночок»
Ознайомити дітей з народним звичаєм, коли мама плела для своєї донечки перший віночок, вкладаючи у нього свою любов та побажання гарної долі для неї. Перший віночок був оберегом дитини. Виховувати у дітей ставлення до віночка як до оберегу та до матусі — як до найдорожчої людини
Травень
Перший
Гра -інсценування «Учитимемося заварювати чай»
Виховувати позитивне емоційне ставлення до дівчаток як майбутніх господинь та до хлопчиків — як до майбутніх господарів. Розширювати коло знань про роботу жінки вдома та домашні обов'язки чоловіків (переставити стіл, принести стільці тощо). Учити називати дії, які показує вихователь, закріпити вміння розрізняти і називати предмети чайного посуду, розповідати про призначення деяких з них (чайник, цукерниця, молочник)
Другий
Дидактична гра
«Ляльковий дитячий
садок»
Ознайомити з професією вихователя. Підтримувати прагнення дітей наслідувати працівників дитячого садка — їхнє піклування про вихованців, способи взаємодії з дітьми
Третій
Дидактична гра
«Підбери вантаж для машин»
Учити розрізняти автомобілі за їхнім призначенням. Підвести
до усвідомлення того, що вантажною машиною, автобусом зазвичай керує чоловік, бо це — важка робота. А легковий автомобіль може водити і жінка. Формувати інтерес до професії водія, прагнення засвоїти його трудові дії. Виховувати у дівчаток поважне ставлення до хлопчиків як майбутніх чоловіків
Четвертий
Дидактична гра «Знайди діток»
Розширювати знання про тваринний світ, зокрема про статевий розподіл тварин. Закріплювати знання про дитинчат тварин. Вправляти у вживанні іменників із суфіксами
«-ат», «-ят»



Перспективний план ґендерного виховання
дітей п'ятого року життя

Місяць
Тиждень
Форми роботи
Мета
Вересень
Перший
Дидактична гра «Чарівне дзеркало»
Учити, дивлячись на своє відображення у дзеркалі, знаходити подібне та відмінне у своїй зовнішності та зовнішності інших дітей. Сприяти усвідомленню своєї статевої належності. Закріплювати знання про поділ людей на хлопчиків і дівчаток, чоловіків і жінок; про найістотніші відмінності між хлопчиками і дівчатками
Другий
Етична бесіда
з хлопчиками на тему
«Хлопчики майбутні
чоловіки»
Формувати уявлення про те, яким має бути хлопчик; чим хлопчик
відрізняється від дівчинки; яких чоловічих рис має набути
хлопчик з віком. Виховувати прагнення стати мужнім, сміливим,
сильним, витривалим
Третій
Етична бесіда з дівчатками на тему «Дівчатка – майбутні жінки»
Формувати уявлення про те, якою має бути дівчинка; чим відрізняється дівчинка від хлопчика; яких жіночих рис має набути дівчинка з віком. Виховувати прагнення стати гарною, доброю, ніжною, лагідною
Четвертий
Сюжетно-рольова гра «Сім'я»
Учити самостійно розподіляти ролі та обов'язки у грі, орієнтуючись на певну соціостатеву роль: жінка – господиня, мати; чоловік господар, батько, захисник. Продовжувати вчити розгортати сюжет гри
Жовтень
Перший
Дидактична гра «Збери Дмитрика та Тетянку у похід»
Учити розрізняти одяг для хлопчиків і дівчаток, підбирати його відповідно до сезону. Закріплювати знання про послідовність одягання і роздягання
Другий
Пластичний балет для дівчаток
Виховання у дівчаток пластичності, гнучкості; розуміння того, що вони мають бути красивими, стрункими, жіночними
Третій
Бесіда з хлопчиками
на тему «Хлопчики –
захисники тих, хто потребує захисту»
Ознайомити дітей з поведінкою сильних і хоробрих чоловіків.
Формувати у хлопчиків прагнення захищати слабких, молодших,
літніх людей; уявлення про те, що потрібно робити, щоб стати сильним і хоробрим
Четвертий
Розв'язування проблемних ситуацій, зображених на сюжетних картинках «Як ти вчиниш? »
Учити орієнтуватися у різних життєвих ситуаціях; оцінювати поведінку героїв, зображених на картинках; знаходити правильний спосіб розв'язання проблемних ситуацій; аргументувати свій спосіб розв'язання проблеми
Листопад
Перший
Імітаційні ігри типу «Ображена дівчинка», «Випадок на вулиці»
Учити за допомогою міміки і жестів передавати характер і настрій героїв, яких імітують. Розвивати емоційну сферу. Формувати відповідну статево-рольову поведінку
Другий
Етична бесіда
з хлопчиками на тему
«Хлопчик майбутній
тато»
Учити хлопчиків з'ясовувати чим кожен з них схожий на тата;
чи хотів би сам бути татом, коли стане дорослим; як тато
ставиться до мами; яким повинен бути тато, щоб його любили діти; чи потрібно татку і мамі берегти один одного
Третій
Етична бесіда з дівчат­ками на тему «Дівчинка – майбутня мама»
Учити дівчаток з'ясовувати, чим кожна з них схожа на маму; чи хотіла б сама бути мамою, коли стане дорослою; якою має бути мама, щоб її любили діти; чи потрібно мамі і татку берегти один одного
Четвертий
Сюжетно-рольова гра «Сім'я на відпочинку»
Розвивати вміння розподіляти ролі у грі, враховуючи стать гравця; вчити орієнтуватися у стандартних статево-рольових ситуаціях
Грудень
Перший
Дидактична гра
«Жіночі і чоловічі
професії»
Формувати уявлення про те, які жіночі і чоловічі якості необхідні
для тієї чи тієї професії. Учити складати розповідь за сюжетною
картинкою
Другий
Етична бесіда з хлопчиками на тему «Хлопчики – маленькі лицарі»
Формувати у хлопчиків лицарське ставлення до жінок, зокрема до
мами та до дівчаток
Третій
Етична бесіда з дівчатками на тему «Дівчатка маленькі принцеси»
Формувати у дівчаток уявлення про зовнішність та поведінку «маленької принцеси». Виховувати прагнення бути завжди охайною та чемною
Четвертий
Сюжетно-рольова гра «Готуємося до свята»
Продовжувати формувати уявлення про те, якими мають бути чоловік і жінка, які обов'язки вони покладають на себе у сім'ї
Січень
Перший
Читання російської народної казки «Морозко»
Учити оцінювати поведінку інших, давати характеристику казковим героям та висловлювати своє ставлення до них. Виховувати працелюбність, бажання допомагати іншим
Другий
Дидактична гра «Збери Попелюшку на бал»
Учити розрізняти одяг для чоловіків і жінок; добирати одяг, необхідний для певної події чи діяльності (святковий, робочий, повсякденний).
Третій
Робота з книжкою- розмальовкою: «Розфарбуй одяг, необхідний хлопчику для прогулянки»
Учити знаходити серед зображень різноманітного одягу чоловічий одяг відповідно до сезону; розфарбовувати, не виходячи за контур
Четвертий
Дидактична гра «Розкажи без слів про настрій»
Учити добирати піктограми відповідно до свого настрою; з'ясовувати, який настрій відповідає чоловічій або жіночій моделі поведінки у різних ситуаціях
Лютий
Перший
Дидактична гра «Добре чи погано»
Продовжувати вчити оцінювати різні ситуації та поведінку персонажів, зображених на сюжетних картинках і робити свої висновки. Формувати уявлення про відповідну статево-рольову поведінку
Другий
Дидактична вправа «Знайди помилку художника»
Учити знаходити невідповідність зображеного на картині дійсності; розвивати логічне мислення. Закріплювати знання про найістотніші відмінності хлопчиків та дівчаток
Третій
Виготовлення дівчатками подарунків для хлопчиків до Дня захисника Вітчизни
Учити дівчаток готувати подарунки для хлопчиків та дарувати їх. Формувати вміння обмінюватися компліментами. Розвивати емпатію: вміння помічати і відчувати, коли дитині приємно, коли їй потрібна допомога, співчуття, розуміння
Четвертий
Дидактична гра «Відгадай, хто це?»
Учити описувати дитину: її зовнішність та індивідуальні особливості. Розширювати знання про характерні риси дівчаток та хлопчиків
Березень
Перший
Виготовлення хлопчиками подарунків для дівчат до свята 8 Березня
Учити хлопчиків готувати подарунки для дівчаток та дарувати їх. Формувати вміння обмінюватися компліментами. Розвивати емпатію: вміння помічати і відчувати, коли дитині приємно, коли їй потрібна допомога, співчуття, розуміння
Другий
Розучування вірша Олени Благініної «Ось яка мама»
Учити виразно декламувати вірш. Виховувати любов до мами. У хлопчиків виховувати бажання піклуватися про маму, у дівчаток бути схожими на неї. Формувати уявлення про те, як можна привітати маму зі святом
Третій
«Мій найулюбленіший казковий герой» (скла-дання творчої розповіді, психологічний етюд, гра-театралізація)
Формувати вміння ототожнювати себе з героями казок, знаходити в них позитивні риси; розрізняти жіночі і чоловічі якості характеру. Розвивати мовлення, акторські здібності
Четвертий
Дидактична гра «Я знаю п'ять імен»
Закріпити знання про жіночі і чоловічі імена, професії, знаряддя праці, одяг тощо. Удосконалювати навички відбивання м'яча від підлоги
Квітень
Перший
Колективне виготовлення книжки- ширми «Людина – складна система»
Учити порівнювати себе з однолітками протилежної статі і з представниками своєї статі старшого віку. Формувати уявлення про розвиток і функціонування
людського організму та окремих його систем
Другий
Етична бесіда з дівчатками на тему «Дівчинка маленька модниця»
Розвивати інтерес дівчаток до речей, якими користуються жінки: одяг, прикраси, предмети домашнього вжитку тощо. Формувати бажання бути жіночними, оригінальними, не схожими на інших, охайними
Третій
Етична бесіда з хлопчиками на тему «Я хлопчик, і люблю грати у спортивні ігри»
Формувати у хлопчиків бажання грати у спортивні ігри, зокрема у футбол. Розвивати сміливість, рішучість, прагнення перемоги
Четвертий
Дидактична гра «Назви пестливо»
Учити змінювати імена своїх товаришів за допомогою суфіксів «-очк», «-еньк», «-ик». Виховувати доброзичливе ставлення до однолітків. Продовжувати вчити кидати та ловити м'яч двома руками одне одному від грудей
Травень
Перший
Бесіда на тему «Народ скаже – як зав'яже»
Ознайомлювати з народною творчістю, зокрема з прислів'ями та приказками про чоловіків і жінок. Учити тлумачити прислів’я та доречно вживати приказки в активному мовленні. Виховувати інтерес до фольклору
Другий
Дидактична гра «Наш дім»
Удосконалювати вміння узгоджувати свої дії з діями інших, продовжувати вчити хлопчиків поступатися дівчат-кам, а дівчаток допомагати хлопчикам. Вправляти у відпо-відній статево-рольовій поведінці
Третій
Сюжетно-рольова гра «Народилася дитина»
Формувати уявлення про те, якими мають бути чоловік і жінка, тато і мама, їх обов'язки у сім'ї та щодо догляду за дитиною. Учити забавляти дитину, піклуватися про немовля, розподіляти між собою ігрові чоловічі та жіночі обов'язки
Четвертий
Підсумкове заняття
Виявити рівень знань та вміння застосовувати їх у повсякденному житті




Перспективний план ґендерного виховання
дітей шостого року життя

Місяць
Тема
Мета
Вересень
Любе дзеркальце, скажи...
Формувати позитивне ставлення до власної зовнішності; вчити дітей бачити красу людського обличчя — кожна людина гарна по-своєму. Продовжувати вчити спостерігати за собою, зосереджуватися на власному вигляді, емоціях, жестах. Виховувати самоповагу, розсудливість
Жовтень

Ми умілі, самостійні
Учити помічати власні чесноти, здібності, радіти їм та пишатися ними. Продовжувати розвивати інтерес до самопізнання (потреби, прагнення, інтереси та захоплення, досягнення). Виховувати самостійність, повагу до однолітків
Листопад
Ми — маленькі господарі
Продовжувати формувати уявлення про те, що дівчинка — майбутня господиня, а хлопчик — майбутній господар. Дівчаток вчити виконувати доручення, пов'язані зі створенням затишку в домі, дотриманням чистоти. Хлопчиків залучати до ремонту іграшок, дитячих меблів. Сприяти формуванню уявлень про те, що господар має забезпечувати добробут сім'ї. Формувати відповідні моральні якості: тактовність, дбайливість, лагідність; відповідальність, турботливість, уважність. Виховувати самостійність, бажання підтримувати порядок в ігровому куточку та утримувати у порядку свої речі вдома
Грудень
Хлопчики і дівчатка майбутні чоловіки і жінки
Продовжувати вчити хлопчиків брати на себе складні, нецікаві, але необхідні обов'язки, доручення; виховувати витримку, уміння долати труднощі, вміння бути спокійним, розсудливим. Продовжувати вчити дівчаток виконувати доручення, які пов'язані зі створенням краси, затишку; виховувати дбайливість, ніжність, чуйність, лагідність, бажання бути привабливою
Січень
Професії моїх батьків
Розширювати знання дітей про чоловічі та жіночі професії. Вправляти у статево-рольовій поведінці професійного спрямування під час сюжетно-рольових ігор. Сприяти формуванню інтересу до певних видів професійної діяльності чоловіків і жінок
Лютий
Скоро я дорослим стану
Продовжувати ознайомлювати з відмінностями між дітьми та дорослими, хлопчиками та дівчатками у зовнішності та діяльності. Підтримувати прагнення ставати розумнішими, сильнішими, кмітливішими. Формувати уявлення про зовнішню та внутрішню красу людей. Виховувати бажання встановлювати добрі стосунки з оточенням
Березень
Школа леді та джентльменів
Продовжувати вчити стежити за власним зовнішнім виглядом. Формувати відповідну статево-рольову поведінку. Виховувати тактовність, ввічливість, уважне ставлення до однолітків протилежної статі
Квітень
Був собі Я
Сприяти формуванню адекватної самооцінки, позитивного ставлення до себе, вчити долати замкненість, пасивність. Продовжувати вчити керувати своїми емоціями; підводити до розуміння того, що всі люди різні. Виховувати доброзичливе ставлення до інших, розвивати комунікабельність
Травень
Ну-мо, хлопці і дівчата!
Продовжувати формувати у хлопчиків чоловічі моральні якості: стійкість, витримку, вміння долати труднощі, поважно поводитися з дівчатками, дорослими жінками; у дівчаток — жіночі: турботливість, тактовність, чуйність. Виховувати бажання слухати одне одного, поважати думку кожного

 Список використаних джерел
1.      Гонта Л. Ґендерний підхід у фізкультурній роботі з дітьми : заняття / Лариса Гонта // Дошкільне виховання. – 2012. –  3. – С. 26-29.
2.      Емец А. Читаем о казаках Алена Емец, Анна Гниденко // Растём вместе. – 2011. – №4. – С. 12-15.
3.      Загранична С. Я - хлопчик, я - дівчинка заняття для середньої групи Світлана Загранична // Дошкільне виховання. – 2011. –  3. – С. 22-23.
4.      Коваленко А. У країні хлопчиків і дівчаток : заняття для молодшої групи / Алла Коваленко // Дошкільне виховання. – 2011. –  3. – С. 20-22.
5.      Кубриченко Т. Ґендерний розвиток дівчинки / Тетяна Кубриченко // Дошкільне виховання. –2011. –  3. – С. 16-19.
6.      Очкур В. В. Ґендерна стратегія виховання та гендерний підхід у розвитку дітей дошкільного віку / В. В. Очкур // Дошкільний навчальний заклад. – 2012. –  4.   С. 2-14.
7.      Проценко О. Психостатевий розвиток та основи ґендерної культури дітей дошкільного віку / Оксана Проценко // Психолог дошкілля. – 2011. –  8. – Вкладка. – С. 1-38.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ЗВІТ про проведення «Тижня толерантності» у 2017-2018 н. р. практичним психологом ДНЗ

ПЛАН проведення «Тиждень толерантності» в ДНЗ з 13.11.17 по 17.11.17 рр.

ПЛАН проведення «Тиждень психології» в ДНЗ