Як сформувати у дитини адекватну самооцінку?
Як сформувати у дитини адекватну самооцінку?
Джерело: Червонна
Т. Як сформувати у дитини адекватну самооцінку? / Тетяна Червонна. // Психолог
дошкілля. – 2010. – №1. – С. 57 – 58.
У дошкільників рівень самооцінки (ставлення до самого себе)
дуже мінливий. Кожне слово дорослого, звернене до малюка, похвала і критика,
реакція на досягнення й невдачі (і за змістом, і за супровідною мімікою або
жестами дорослого) значимі для формування ставлення дитини до себе. Так що перш
ніж бити тривогу, уважно поспостерігайте за дитиною і за собою.
Як
же допомогти дитині навчитися адекватного самосприйняття?
Поради можуть здатися простими, проте їх варто назвати,
тому що знати – це одне, а відповідно діяти – інше. Ознайомившись із цими
нехитрими рекомендаціями, запитайте себе як часто ви дієте відповідно до них?
1.
Нехай дитина бере участь у домашніх справах, виконуючи посильні доручення.
Це допоможе їй відчути свою необхідність, важливість і значимість у родині,
забезпечить внутрішнє налаштування на сприйняття її (родини) цілісності.
2.
Заохочуючи,
не переборщуйте. Недохвалите – дитинці буде
сутужніше розрізняти гарне і погане. Перехвалите – потрапить у залежність від
«солодких слів». Заохочувати краще конкретне досягнення або зусилля, а не
«особистість», уникаючи найвищого ступеня «най» (кращий, розумніший, красивіший).
3.
Відмовтеся,
а краще забудьте про порівняння з іншими дітьми: кожна
дитина (і не тільки дитина!) – унікальна. Краще порівнюйте малюка… із самим
собою (адже він міняється щодня), наприклад, покажіть старі малюнки або
фотографії (відео- та аудіозаписи), щоб він очевидно бачив свої успіхи.
4.
До речі, і себе теж ні з ким не порівнюйте, у всякому разі, свідомо. Краще говоріть із малюком про те, що кожна
людина – неповторна. Це допоможе зрозуміти, що ніхто інший на нього не схожий,
що його люблять не за щось конкретне, а за те, що він є.
5.
Подавайте приклад адекватному ставленню до
результатів вашої власної праці (адже буває, що якщо не
пиріг підгорів, то каша пересолена): не влаштовуйте трагедії, краще виберіть
конструктивну репліку: «Наступного разу треба буде…». Розповідайте і показуйте
свої успіхи, щоб малюк переконувався в тому, що вони і у вас є, а не тільки в
нього, що, будучи цінною частиною вашого життя, він не є її єдиним сенсом.
6.
Пояснюйте, що в усіх іноді трапляються невдачі. Дуже важливо зрозуміти, що помилки дають людині можливість учитися.
Покажіть дитині, що ви розумієте її почуття, але, визнаючи їх (включаючи навіть
негативні), можете не розділяти і не погоджуєтеся з неприйнятною поведінкою.
7.
Але найголовніше – давайте своїй
дитині відчувати й усвідомлювати, що щиро любите її такою, якою вона є. Діліться з нею своїми інтересами, емоціями, враженнями, знаннями.
Розповідайте про родину і предків
Помітивши, що самооцінка
сина або доньки має тенденцію до зниження, частіше влаштовуйте ігри, в яких
дитина буде лідером. Якщо ж само сприйняття «піднімається» вгору, можуть
допомогти конкурси, в яких призи вручаються «за номінаціями», тобто не тільки
за абсолютну перемогу. Для навчання правильної самооцінки дуже корисні рольові,
ситуаційні ігри.
Гра «Як утішити?»
Дорослий пропонує дитині
уявити, що в казкових змаганнях (із шахів, бігу в мішках, фігурного катання,
видування мильних бульок і т.д.) брали участь іграшки: ведмедик і білченя (це
можна і розіграти). Білченя перемогло, а ведмедик програв. Але вони ж друзі!
Запитання для обговорення:
– Як утішить білченя друга?
– А ти як утішив би друга,
який програв?
– А якби сам програв, як
утішив би себе?
Гра «Що вибрати?»
У ході гри називаються імена
іграшок, а потім запитують малюка:
– Якби тобі запропонували
взяти будь-яке ім’я, ти залишив би своє чи придумав собі нове?
– А може людина, не змінюючи
імені, змінитися сама?
Гра «Дзеркало»
Дитина дивиться у «дзеркало»
(роль якого виконує дорослий або інша дитина), що повторює всі його рухи, жести
міміку.
У другому турі дитина може зображувати не себе, а когось іншого. Тоді «дзеркало» вгадує образ, якщо це вдається відбувається зміна ролей.
У другому турі дитина може зображувати не себе, а когось іншого. Тоді «дзеркало» вгадує образ, якщо це вдається відбувається зміна ролей.
Коментарі
Дописати коментар