Підлітковий вік - особливості перебігу
Підлітковий вік - особливості перебігу
Істотні зміни відбуваються в інтелектуальній сфері підлітків.
Підлітковий вік
Підлітковий вік – гостроплинний перехід від дитинства до дорослості, в якому опукло переплітаються суперечливі тенденції.
У підліковому віці відбувається бурхливий ріст, розвиток і перебудова
організму дитини.
Нерівномірність фізичного розвитку, коли переважно відбувається ріст кісток
тулуба і кінцівок в довжину, призводить до незграбності, незбалансованості,
втрати гармонії в рухах. Усвідомлюючи це, підліток
соромиться і намагається замаскувати свою нескладність, недостатню
координацію рухів, приймаючи часом неприродні пози, намагаючись бравадою і навмисною
грубістю відволікти увагу від своєї зовнішності.
Навіть легка іронія і глузування щодо його фігури, зовнішності або ходи
викликають часто бурхливу реакцію, бо для підлітка надзвичайно болючою є думка,
що він смішний і безглуздий в очах оточуючих.
Основною
особливістю її в 10-15 років є наростаюча з кожним роком здатність до абстрактного мислення, зміна
співвідношення між конкретно-образним та абстрактним мисленням на користь
останнього. Важлива особливість цього віку - формування активного,
самостійного, творчого мислення.
Значно збільшується обсяг пам'яті, причому не тільки
за рахунок кращого запам'ятовування матеріалу, але і його логічного осмислення.
Пам'ять підлітка, як і увага, поступово набуває характеру
організованих, регульованих і керованих процесів.
Бурхливо розвиваються почуття підлітків.
Їх емоційні переживання набувають глибини та
стійкості. Під впливом навколишнього середовища відбувається формування світогляду підлітків, їх
моральних переконань і ідеалів. Складаються і розвиваються моральні почуття
патріотизму, відповідальності та ін.
Цей вік
характеризується і складними естетичними
почуттями, формуванням естетичного ставлення до навколишньої дійсності.
Для підлітків характерна полярність психіки, а
саме:
1. Цілеспрямованість,
наполегливість та імпульсивність;
2. Нестійкість може
змінитися апатією, відсутністю прагнень та бажань що- небудь робити;
3. Підвищена
самовпевненість, безапеляційність у судженнях швидко зміняється ранимістю та
невпевненістю в собі;
4. Потреба в спілкуванні
змінюється бажанням бути на самоті;
5. Невимушеність у поведінці
порою поєднується із соромливістю;
6. Романтичний настрій часто
межує із цинізмом, розважливістю;
7. Ніжність, привітливість
бува на фоні дитячої жорстокості.
Поради щодо встановлення довіри між батьками (вчителями) і підлітком
1.
Уважно вислухайте
підлітка. Прагніть до того, щоб підліток зрозумів, що він вам не байдужий і
ви готові зрозуміти й прийняти його; не перебивайте, не виявляйте свого страху,
ставтеся до нього серйозно, з повагою.
2.
Запропонуйте свою підтримку
та допомогу. Спробуйте переконати його, що даний стан тимчасовий і швидко
мине. Виявіть співчуття й покажіть, що ви поділяєте й розумієте його почуття.
3.
Поцікавтеся, що зараз найбільше турбує підлітка.
4.
Упевнено спілкуйтеся з підлітком. Саме це допоможе йому
повірити в його сили.
5.
У спілкуванні з підлітком використовуйте слова,
речення, які сприятимуть контакту: розумію,
співчуваю, звичайно, хочу допомогти.
6. У розмові з підлітком дайте йому
зрозуміти, що він потрібен іншим і
унікальний, як особистість. Кожна людина, незалежно від віку, прагне дати
позитивну оцінку своїй поведінці, переживає потребу в похвалі.
7.
Недооцінка гірша, ніж переоцінка. Надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти й
викликати довіру в нього.
8.
Звертайтеся по допомогу, консультацію до спеціаліста, якщо
вас щось насторожило в поведінці підлітка.
Коментарі
Дописати коментар